Винилът се завръща!

Новини, Статии — От на декември 11, 2016 в 20:09

Винилът задмина продажбите на дигиталния си събрат за първи път!

––––––––––––

За последните седмици на музикалния пазар печалбите от грамофонни плочи взеха превес над тези от дигиталните формати.

Според Entertainment Retailers Association по продажби класическият аналогов носител е събрал 2,4 милиона паунда, докато даунлоудите са генерирали 2,1 милиона паунда, което е сериозна изненада, предвид факта, че миналата година по същото време дигиталните продажби печелят с убедителен резултат 4,4 милиона срещу 1,2 милиона.

Спадът в продажбите на дигитална музика се дължи до голяма степен и на стрийминг платформи като Spotify, iTunes, Google Play и други, но също така любителите на винила са станали или повече, или по-платежоспособни, тъй като въпреки по-високата си цена, форматът се радва на все по-голям интерес.

Разликата в цената дава и илюзията, че повече музика е продадена по този начин, но всъщност истината е, че що се отнася до количество, даунлоудите все още водят убедително с 295,000 продадени албума срещу само 120,000 в полза на тези върху класическия носител.

vinyl-vs-cd-nasl

Малко предистория

След нотната литература от края на 19-ти и началото на 20-ти век и първото средство за механично възпроизвеждане на песни – ролките перфохартия за пианола, следва период, в който грамофонните плочи стават ключов елемент в музикалния бизнес.

Един от ранните предприемачи в звукозаписната индустрия е Harry Pace, който е и партньор със създателя на блус музиката – великият W. C. Handy. Виждайки музикалния пазар като плодотворна почва за чернокожите блус певици, в началото на 20-те години Pace създава собствена звукозаписна компания в Харлем, Ню Йорк, наречена Black Swan Records. Предсказанията му се сбъдват и за отрицателно време блус музикантите реализират успешни кариери, а плочите се превръщат в предпочитания физически носител на музика.

През последвалите години са създадени различни формати на винила – 7-инчови, 12-инчови и пр. сингли, EP-та, LP-та с различен интензитет на популярност. През 60-те години обаче нещата тръгват в друга насока.

През 1963 г. нидерландската компания Philips представя първата аудиокасета, последвана през 1980 г. от уолкменът. Две години по-късно (през 1982 г.) Philips и Sony пускат на пазара съвместен продукт, имащ революционно значение за музикалната индустрия – компактдискът.

vr-vs-cd1-630x310

През 1999 г. стартира софтуерна програма за обмен на аудиофайлове, наречена „Napster“. Тя позволява безплатен трансфер между потребителите на аудио- и най-вече на музикални файлове, които са компресирани в MP3 формат. Това е една иновационна система, с която файловете се разменят директно, единствено с помощта на една централна търсачка. Макар концепцията на „Напстер“ да не цели да замести напълно купуването на плочи, касети и компактдискове, платформата отчита рекорден брой потребители в най-пиковия си период – до 80 милиона души.

Техническите иновации, касаещи и музикалната индустрия, продължават и през новото хилядолетие, когато на 10 ноември 2001 г. в продажба в Америка е пуснато първото поколение iPod устройства на Apple Inc. От компанията не стигат до тук. Тя е отговорна за широкото разпространение на дигиталните музикални продажби през 2003 г., когато пускат на пазара своята софтуерна програмата за разпространение на музика iTunes Store. През следващите години броят на музикалните интернет магазини се увеличава, а цифровите аудиоформати вземат превес над физическите по продажби.

vinyl-e1427986997345

След 2010 година в интернет започва масовото предлагане на аудио услуги при поискване (т.нар. платен стрийминг). Такива платформи биват Spotify, Pandora, iTunes Radio и др. Те работят на принципа „плати, за да слушаш“ и оказват огромно влияние върху музикалната индустрия през следващите няколко години. 

Но ето, че се случава още един любопитен и непредсказан момент в историята на музиканата индустрия – т.нар. „Ренесанс на грамофонните плочи”. От 2010 г. насам с всяка изминала година винилите не спират да бележат ръст в продажбите си и то не само на най-големите музикални пазари като САЩ, Япония и Великобритания, но и в почти всички части на света.

img_20140804_160004472_hdr_731x412

Ако през 2005 г. техният брой в САЩ надхвърля един милион продадени копия, а през следващата година близо 6, то през 2014 година те са достигнали до 9,2 милиона! 

Когато през май 2013 г. популярното френско дуо за електронна музика Daft Punk издава четвъртия си студиен албум ‘Random Access Memories, само за седмица от общо 339,000 продадени копия 19,000 са на плоча. Други съвременни изпълнители също започват да произвеждат повече бройки от албумите/синглите си на винили. Дори и към днешна дата голяма част от старото творчество на ключови за музикалната история имена – Beatles, Rolling Stones, Led Zeppelin, Bob Dylan, освен че бива преиздавано на плочи, е умножило продажбите си в този формат.

Увеличава се не само броят на „грамофонните“ слушатели, но и този на клубните диджеи, които предпочитат автентичния аналогов звук пред този на дигиталните носители. Подобна тенденция се забелязва и у нас, доказателство за която e засиленият интерес от страна на посетителите към специализираните магазини за грамофонни плочи в страната. Бутиковите, според българските купувачи, цени не са пречка столичните шопове за винили „Boogie Exchange“ и „Дюкян Меломан“, както и пловдивския „Домъ на плочата“ да се радват на по-голяма клиентела.

Все по-често започват да се организират и клубни вечери, на които музика се пуска и слуша единствено от грамофони – предизвикателство, което изпитва не само слушателската чувствителност на диджеите, но и техните технически компетенции да боравят със звука. Допълнително провежданият в много държави през април Ден на грамофонните плочи също благоприятства прогреса на този пазар.

vinyl-vs-digital-setup

За все по-нарастващата популярност на грамофонните плочи съдействат няколко основни фактора. Днес всяка музикална продукция се появява първо в интернет, с което се улеснява избора при покупката на нов или непознат до момента албум или сингъл. Освен това поръчката и доставката на винилни дискове са процеси, значително улеснени за разлика от преди 10 години например. Покупката се осъществява по интернет, а самата пратка пристига в много по-кратки срокове и то директно до вратата на купувача. На трето място идва емоционалната обвързаност на меломаните с продукта. Всички те са единодушни, че грамофонната плоча е цялостно завършено творение – от качеството на записа до външната й визия. Винилът носи собствено послание и настроение, има собствена история и способност да създава колективно преживяване. В този смисъл физическото общуване с плочата се превръща в свещен ритуал, който единствено истинските меломани могат да почувстват.

За момента възраждането на музикалните плочи имат незначителен ефект върху цялостния облик на музикалната индустрия, тъй като съставляват незначителен процент от общите музикални приходи – едва около 2%. Но прогнозите на специалистите са оптимистични. Те смятат, че и през следващите няколко години пазарът ще продължава да се развива в полза на музикалния бизнес. Очаква се освен ръст в продажбите на грамофонни плочи и в стрийминг потреблението да нарасне и готовността на меломаните да заплащат за музиката, която слушат, като резултат от предвидения ценови спад на дигиталния пазар.

В заключение можем да кажем, че грамофонните плочи са един от малкото продукти от тази ера, който въпреки риска от изчезване на няколко пъти в историята на музиката, не само оцелява, но и печели все повече аудиофилски сърца и изглежда, че нямат планове да си ходи скоро.

А ние, като добри приятели на музиката, го приветстваме с отворени обятия и заслужено уважение!

djrooms_turntable-traktor-console-600x234

Използвани източници

1. Recording-history.org: Recording History. The History of Recording Technology, [cited 06.06.2007]. Available from: <http://www.recording-history.org/HTML/musicbiz1.php>.
2. Music Think Tank: A Brief History of The Music Industry, 2012. [cited 12.06.2007]. Available from: <http://www.musicthinktank.com/mtt-open/a-brief-history-of-the-music-industry.html>.
3. Statistic Brain: Top Selling Music Artists of All Time, 2015. [cited 01.06.2015]. Available from: <www.statisticbrain.com/top-selling-music-artists-of-all-time/>.
4. IFPI: 2000 Recording industry world sales april 2001, 2001. [cited 06.06.2015]. Available from: <http://www.ifpi.org/content/library/worldsales2000.pdf>.
5. IFPI: An industry of growing digital revenues and multiple income streams internationally, 2015. [cited 10.06.2015]. Available from: <http://www.ifpi.org/facts-and-stats.php>.
6. RIAA: News and Notes on 2014 RIAA Music Industry Shipment and Revenue Statistics, 2014. [cited 06.06.2015]. Available from: <http://riaa.com/media/D1F4E3E8-D3E0-FCEE-BB55-FD8B35BC8785.pdf>.
7. Nielson: Nielsen 2014 U.S. Music year-end report, 2014. [cited 06.06.2015]. Available from: <http://www.nielsen.com/content/dam/corporate/us/en/public%20factsheets/Soundscan/nielsen-2014-year-end-music-report-us.pdf>.
8. BBC: UK’s first official vinyl chart launched as sales rise, 2015 [cited 07.06.2015]. Available from: <http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-32251994>.
9. BNT.bg: Ренесанс на грамофонната плоча, 2014. [cited 17.06.2015]. Available from: <http://bnt.bg/part-of-show/renesans-na-gramofonnite-plochi>.
10. Nielson: 2014 NIELSEN MUSIC REPORT, 2014. [cited 07.06.2015]. Available from: <http://www.nielsen.com/us/en/press-room/2015/2014-nielsen-music-report.html>.
11. The New York Times: Weaned on CDs, They’re Reaching for Vinyl, 2013. [cited 07.06.2015]. Available from: <http://www.nytimes.com/2013/06/10/arts/music/vinyl-records-are-making-a-comeback.html?smid=tw-share&_r=3&>.
12. The Guardian: Sales of music on vinyl hit 18-year high, 2014. [cited 09.06.2015]. Available from: http://www.theguardian.com/music/2014/nov/27/sales-music-vinyl-18-year-high.

Тагове: , , , , ,

Секцията за мнения е затворена.

WordPress Themes